Tuesday, February 10, 2009

Kenapa Manusia di Uji Allah

Manusia diuji Allah supaya manusia tersebut menyedari dan mengetahui status hubungan antara dia dan Allah contohnya:

Sekiranya seorang hamba telah ditimpa musibah dan hamba tersebut menghadapainya dengan sabar dan tabah, status dirinya seperti tahap keimanan dan ketakwaan dapat diketahui. Lagi teruk seorang hamba tersebut kena duga dan ujian, semakin tinggi status tahap dirinya akan naik SEKIRANYA hamba tersebut menghadapi ujian tersebut dengan tabah dan sabar sepenuh hati. Ertinya, hamba tersebut bergantung harap kepada Allah semata-mata.

Sebaliknya, sekiranya seorang hamba yang ditimpa musibah itu tidak 'kembali' pada Allah seperti bersungut akan kesusahan beliau, menyesali akan kesusahan yang dihadapi, memaki-maki, menghina-hina, maka status hamba ini amatlah jauh dari rahmat Allah. Ertinya, hamba seperti ini mempunyai hati yang semakin jauh dengan Allah.

Oleh itu, ketahuilah wahai saudara-saudaraku bahawasanya ujian yang dikenakan Allah terhadap kita adalah sebagai satu makluman secara berterusan akan status level antara diri kita dan Allah sehingga kita mati. Hadapilah segala ujianNya dengan penuh tabah lagi sabar. Bergantunglah sepenuh hati kepadaNya sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Bijaksana.

No comments:

Post a Comment